19 maart 2010

Kate!

Ze is wat mij betreft één van de meest fascinerende en muzikale vrouwen uit de geschiedenis. Kate Bush. In de jaren zeventig werd ze vanuit het niets immens populair met 'Wuthering Heights', maar de aandacht die ze daardoor in overvloed kreeg leek haar niet te bevallen. Maar één tour heeft ze ooit gedaan en de laatste jaren leeft ze als een kluizenaar, tot verdriet van haar fans (zie de documentaire: Op zoek naar Kate).
De reden dat haar muziek voor mij bijzonder is heeft te maken met de twee belangrijkste mannen in mijn leven, mijn vader en Bram. De eerste draaide 'The Kick Inside' lekker hard in de auto toen ik kind was en die klanken zal ik nooit meer vergeten. 'The man with the child in his eyes' was toen al mijn favoriet, al kon ik niet uitleggen waarom.
Jaren later kwam ik voor het eerst op de studentenkamer van Bram, om daar geen foto's van halfnaakte vrouwen aan te treffen, maar twee muzikale liefdes aan de muur. Tori Amos en Kate Bush.

Toen we ontdekten dat een Nederlandse zangeres een theatershow gemaakt had over kate Bush hoefden we dus niet lang na te denken. Zonder een recensie te lezen kochten we kaartjes en daar hebben we geen moment spijt van gehad. Gister zijn we Niki Romijn met haar show 'Kate' namelijk in 'De Slinger' in Houten gaan zien en zelfs Bram vond het fantastisch! Niki is erg muzikaal (speelt piano, gitaar en harmonica) en kan prachtig zingen. Ze imiteert Kate Bush niet, maar zelfs haar intonatie lijkt volgens Bram veel op die van de zangeres. De twee muzikanten die bas, gitaar, viool en andere instrumenten bespelen zijn ook erg goed en de hele show is voorbij voordat je er erg in hebt, met allerlei leuke anekdotes over het leven van Kate en dat van Niki.. Nieuwsgierig? www.nikiromijn.nl

2 opmerkingen:

Rijkaanvitaminen zei

Kate is inderdaad een unieke zangeres. Ze wordt gerekend tot het progressieve of alternatieve genre. Kijk maar eens op http://www.progarchives.com/artist.asp?id=2107
Ze heeft o.a. samengewerkt met een andere grootheid uit de progrock-hoek: Peter Gabriel. En niet alleen op "Don't Give Up" (van het album "So"), maar al jaren eerder.
Aardig stukje. Ga zo door!
Kijk voor de gein eens op mijn blog:http://luisterrijk.blogspot.com/

Karin zei

Interessant blog, leuk om te lezen. Kate Bush is een prachtige zangeres, zowel stem als persoonlijkheid. Ze heeft altijd indruk op me gemaakt met haar liedjes.
Hartelijke groeten,
Karin