07 maart 2006

Tam

Een van de beste filosofische boeken is een kinder boek. Le Petit Prince, ofwel De Kleine Prins in het Nederlands. Geschreven door Antione de Saint-Exupéry. Een aanrader!
Op mij maakte de ontmoeting van de prins met een vos het meeste indruk. Hieronder een paar fragmenten.

De vos legt uit dat hij niet met het jongetje kan spelen, omdat hij ‘niet tam’ is.

- Ik zoek vrienden. Wat betekent ‘tam’?

- Dat is een nogal vergeten woord, zei de vos. Het betekent ‘verbonden’.
- Verbonden?...
- Jazeker zei de vos. Jij bent voor mij maar een klein jongetje als alle andere kleine jongetjes. En ik heb je niet nodig. Ik ben voor jou een vos als alle andere vossen. Maar als je me tam maakt, dan zullen we elkaar nodig hebben. Dan ben jij voor mij enig op de wereld en ik voor jou enig op de wereld..

- Zie je daar de korenvelden? Nu eet ik geen brood. Ik heb niets aan koren en korenvelden zeggen me niets. Maar jij hebt goudkleurig haar. Wat zal het heerlijk zijn als je me tam gemaakt hebt! Door het goudkleurig koren zal ik aan jou moeten denken. En ik zal het geluid van de wind in het koren mooi vinden.
De vos werd stil en keek het prinsje lang aan.
- Asjeblieft, wil je me tam maken? Zei hij.
- Ja, dat wil ik wel, antwoordde de kleine prins, maar veel tijd heb ik niet. Ik moet vrienden ontdekken en allerlei dingen leren kennen.
- Alleen de dingen die je tam maakt, leer je kennen, zei de vos. De mensen hebben geen tijd om iets te leren kennen. Ze kopen dingen kant en klaar in winkels. Maar doordat er geen winkels zijn die vrienden verkopen, hebben mensen geen vrienden meer. Als je een vriend wilt, maak mij dan tam!

Zo maakte de kleine prins de vos tam, en het uur van vertrek naderde.
- Ach, zei de vos… ik zal huilen.
- ’t Is je eigen schuld, zei de kleine prins; ik wenste je niets kwaads toe, maar jij wilde dat ik je tam zou maken.
- Ja zeker, zei de vos.
- En nu moet je huilen, zei de kleine prins.
- Ja zeker, zei de vos.
- Dus daar win je niets bij!
- Ik win er wel bij, zei de vos, wegens de kleur van het korenveld.

Door wat hij vos zegt dringt het tot de klein prins door.
- Hij was maar een vos zoals alle anderen. Maar ik heb er een vriend van gemaakt en nu is hij enig op de wereld. Anderen zijn mooi, maar leeg. Niemand kan voor ze sterven.

Het werd tijd voor afscheid.
- Vaarwel, zei hij…
- Vaarwel, zei de vos. Dit is mijn geheim, het is heel eenvoudig: alleen met je hart kun je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.
- Voor de ogen is het wezenlijke onzichtbaar, herhaalde de kleine prins, om het goed te onthouden.
- Dat is een waarheid, die de mensen vergeten zijn, zei de vos. Maar die moet jij niet vergeten. Je blijft altijd verantwoordelijk voor wat je tam hebt gemaakt.

1 opmerking:

Anoniem zei

Wow.. Wat een verhaal.. Ik ben helemaal ontroerd..

Vooral dit stuk:
"Hij was maar een vos zoals alle anderen. Maar ik heb er een vriend van gemaakt en nu is hij enig op de wereld. Anderen zijn mooi, maar leeg. Niemand kan voor ze sterven."

Heerlijk...
Veel plezier vanavond bij het bal..

Lfs