06 september 2007

1408

Het is lastig om mijn weblog weer op te pikken. Er is nog zoveel te vertellen en het is moeilijk om te bepalen waar ik moet beginnen.

Sommige dingen zal ik daarom misschien niet vermelden, maar de laatste drie films die ik heb gezien wil ik jullie niet onthouden. Ik zal ze nu in willekeurige volgorde behandelen.Uiteindelijk kunnen jullie de film altijd nog bekijken.

Zelden heb ik zo vaak tijdens een film met mijn vingers in mijn oren gezeten als bij deze film. Geluid zorgt immers voor intensiteit en voor de rillingen over je rug.Tijdens het intro bedacht ik me al dat neutrale muziek eigenlijk niet bestaat. Muziek kan niet onheilspellend en rustgevend tegelijkertijd zijn. Nu dwaal ik alleen af.



1408 (lees 1+4+8=13) is zeer geslaagd in zijn poging om de kijker bang te maken.

Het begint allemaal heel onschuldig, een schrijver van spook boeken bezoekt de zoveelste hotelkamer waar het volgende de eigenaren zou spoken. Hij valt echter na een tijdje als een roos in slaap en een eng verschijnsel dient zich niet aan.

De B-schrijver is er dan ook heilig van overtuigd dat er niet zoiets als spoken of geesten bestaat. Hij gelooft alleen in zichzelf.Bovendien (quote) 'Als er al geesten waren, dan was er geen God om ons te komen redden'.
Het verhaal neemt een beslissende wending als hij probeert in de checken in kamer 1408 van een statig, maar ietwat ouderwets, hotel. De manager (Samuel L Jackson natuurlijk..) is erg overtuigend als hij dit probeert te voorkomen, maar het blijkt verspilde moeite.

Is het doodsverachting? Overmoed, of heeft onze schrijver niets om voor te leven?

Hij beland in ieder geval in de hotelkamer, en deze is niet zoals alle anderen..
Natuurlijk wil ik niet te veel weggeven, maar er zitten wel een aantal mooie elementen in de film. Zo kan de schrijver (John Cusack) in het begin nog de deur open doen voor een elektricien. Al klemt zelfs dan de deur al. Een ander leuk gegeven is de klok van de wekkerradio die terug gaat tellen vanaf 60:00. Niemand overleeft het immers langer dan een uur in kamer 1408.

Wat er gebeurd is in of met de kamer, waardoor dit soort dingen gebeuren wordt niet duidelijk, maar de personage van Cusack heeft wel degelijk diepgang. Niet onbelangrijk, zelfs niet bij een enge film. Er was wel een punt in de film dat ik er even genoeg van had. Een overbelasting van schrikeffecten misschien. Dit duurde gelukkig niet lang en zelfs het einde is goed. Altijd een zwakke plek bij spannende film.

Samengevat: een goede film voor een avond ongemakkelijk heen en weer schuiven op de bank..

Gelukkig geen nachtmerries gehad! ;-)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb de film nog niet gezien, zou ook zomaar niet kunnen gebeuren, maar ik weet wel dat de excuusneger in deze film gespeeld wordt door Samuel L. Jackson, en niet door Morgan Freeman.

Lady zei

Je hebt helemaal gelijk!! lees; aangepast.. stomme collega's maakte me in de war ;-) en natuurlijk lijken ze allemaal op elkaar...