27 februari 2007

Keuzes

Volgens mij weet een mens zelden wat het beste voor hem is.
We laveren tussen ontelbare keuzes door, nemen iets aan, stoten tegelijkertijd weer iets af.
Terug kijkend zien we wat we gedaan hebben en kunnen het zelf vaak amper verklaren.
De emotie van het moment bepaald vaak wat we doen, iets wat geen stand houdt.
Ook weldoordachte keuzes zijn vaak niet juist gefundeerd en leren je alleen maar om het bij de volgende poging anders te doen.

Ik ontving een valentijnskaartje, een anoniem, lief valentijnskaartje.
Toen ik nadacht over de mogelijke afzender viel me 1 ding in mijn liefdesleven op.
De lieve jongen, die me vertroetelde, me liet voelen dat ik er mocht zijn, die in die zin het beste vriendje was.. was degene die ik niet waardeerde.
Ik kreeg de kriebels van de verliefdheid. Des te meer moeite hij deed des te meer stootte het mij af. Waarschijnlijk was het zijn bewondering voor mij die ik wantrouwde.

Wellicht laat dit weer zien dat ik slecht weet wat goed voor me is. Ik wees de rots waar ik op kon bouwen af, de kans op het soort relatie waar ik uiteindelijk naar verlang.
Ik kies juist voor moeilijke relaties, met mensen die niet weten wat ze willen, maar zoveel te bieden hebben en zoveel bij me losmaken.

Wat is wijsheid? Weet mijn hart wat goed voor mij is? Ook al heeft het door haar eigen keuzes pijn geleden? Is een verstandelijke keuze voor een betrouwbare provider waar het uiteindelijk op neer komt?

Misschien snap ik je nu eindelijk, ben ik degene die jou de kriebels bezorgd. Verstandelijk misschien de juiste keuze, maar misschien kun je mijn liefde niet verdragen.
Misschien.

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit heet nu een leerproces;
het gevoel leidt je weg van je aspiraties voor de toekomst.

Betekent dit dat je hart je wil hierbij tegenwerkt, of dat je gevoel je wilt zeggen dat je voor deze aspiraties nog niet klaar bent?

Het kan zelfs zijn dat je evenveel bindingsangst hebt als de mannen in je directe omgeving.

Onderschat je eigen gevoel niet bij diegene die je in gedachten hoog draagt,

onderschat ook de personen niet waarvan je denkt dat het weinig meer dan een gevoel is. Mensen kunnen je nog verrassen.

Soms leven ze boven een eerste indruk, of zelfs een indruk van een jaren samen, uit. Wees niet onverschillig in hoe je deze mensen aanschouwt.

Bij 'deze mensen' hoor jij ook,
maak keuzes in je leven waardoor je jezelf uiteindelijk verbaast - de meest directe stappen zijn altijd degene die voor de minst interessante reis zorgen.

Anoniem zei

De eerste alinea zou zo een reclame kunnen zijn voor een verzekering, want niks is zeker. En keuzes maken kunnen wij niet.

Anoniem zei

Jij weet best wat goed voor jou is. De pijn die jij voelt heeft niets met jou relaties temaken. Misschien is het juist beter om eerst alle kuren en kwalen weg te poetsen, en met een verse en fruitige glorie een relatie te verwelkomen.

Ooh kind, waar is toch die tijd dat de liefde die jij nodig had uit de hemel kwam, dat je de liefde voelde stralen van de engeltjes die samen met de (witte-takdragende) duiven om jou heen vlogen. Waar hebben ze zich verruild voor wat jou lusten voor liefde nu nog betekenen.
Een relatie is op de langer termijn toch iets verstandelijks.



(tja hoe noemt men dat in Nederlands, “the glory of above” is niet echt te vertalen) Mijn vertaling dan maar, de liefde voor en uit jezelf moet je hebben als bagage voor vriendschappen en liefde naar de rest van de wereld. Bla bla bla… bla bla bla..

Anoniem zei

OOw little eyes, leren doe je door te luisteren. LadyP Leert niet volgens deze methode.

Lady zei

Sommige dingen moeten echt gezegd worden om gehoord te worden, communicatie tussen mannen en vrouwen is soms zo simpel. Vaak ingewikkeld, maar soms zo simpel.

De gevolgen van menselijke liefde ben ik soms liever kwijt dan rijk.

Ik denk om me heen wel te zien dat er zoveel te proberen valt dat mensen niet echt meer willen kiezen. Dat doe je namelijk wel vaak echt, niet kiezen is namelijk ook kiezen. Niet kiezen leidt tot NEE.

Trouwens schaapje, de liefde waar jij op doelt staat los van de liefde waar ik het over had. Is onveranderlijk en onvoorwaardelijk, iets wat ik wenste dat menselijke liefde zou kunnen zijn. Ik ben overigens je kind niet.

Mijn verkleinwoordjes/koosnaampjes zijn voor sommige mensen vervelend, maar deze gebruik ik iig niet.. ;-)

Lady zei

Little eyes, de aspiraties voor de toekomst zijn niet eenzijdig. Mijn gevoel leidt me hier niet persé vanaf. Zaken gaan alleen niet altijd op volgorde, zoals ik wil of samen.

Ik denk dat mijn vorm van bindingsangst een andere is dan die van door jou genoemde mannen. Als ik al over bindingsangst beschik.

Ik vertrouw mijn gevoelens, omdat het mijn gevoelens zijn en ik op mijn hart wil vertrouwen. Dit betekend wel dat ik vertrouw op een sensor die niet verstandelijk is. Met verstand op mijn hart vertrouwen is dus wel belangrijk.

Ik hoop jou en mezelf nog vaak te verbazen.

Marein Baas zei

(tja hoe noemt men dat in Nederlands, “the glory of above” is niet echt te vertalen)

de zegen van boven... zo moeilijk is het niet, als je een rijke fantasie hebt tenminste (je hoeft eigenlijk helemaal niet te geloven in wat je vertaald natuurlijk).