04 november 2006

Is Bos te Amerikaans?

Bos debatteert agressief kopte Geen Stijl vandaag. Het werd zelfs geen stijl genoemd voor een mogelijk premier.
Dit versterkte bij mij de vraag die mij achter de kassa te binnen schoot. Is Bos niet gewoon te Amerikaans voor Nederland?
Goed, laat ik dit even onderbouwen. Bos en Balkende naast elkaar. Onze Harry Potter naast een vele malen aantrekkelijker Wouter Bos. Een man die een stuk representatiever zou zijn in het buitenland (denk Balkende als schooljongetje naast Bush). Bovenal lijkt Bos heel wat menselijker dan de stijve hark die ons land nu bestuurt.
Tenminste op het eerste gezicht.
Toch is Balkenende populairder en zeggen de peilingen dat wij hem nog een periode als premier willen. Wat klopt hier niet?
Zijn we ergens verknocht geraakt aan het onhandige emotieloze mannetje? Is het de zwarte kousen uitstraling die hem betrouwbaarder maakt dan de vlotte goed geklede Bos?
Terug naar het stijlloze berichtje.
Wat is er mis met stevig debatteren? In Amerika wordt in verkiezingstijd flink met modder gegooid, geen onderwerp geschuwd. Hier is dat ondenkbaar. Niet dat het wenselijk is om het privé leven van je tegenstander in de campagne te betrekken, maar het mag me allemaal wel wat pittiger.
Toch lijkt ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ in ons land nog steeds te gelden. Politici zien er stijfjes uit en ogen minder menselijk dan je buurman of collega. Zo is het altijd geweest en misschien zijn we wel niet toe aan verandering.
Henkjan Smits zei vandaag over Bos; “Volgens mij gelooft hij zelf niet wat hij zegt.” Hier ben ik het niet mee eens, volgens mij gelooft Bos absoluut wat hij zegt. Toch raakt het de Nederlandse kiezer niet zoals hij waarschijnlijk zou willen.
Is het de net te knappe kop? Is het zijn semi-vlotte uitstraling? De manier waarop hij je lijkt te moeten overtuigen van zijn gelijk? Hoe dan ook, we lijken er gewoon niet rijp voor. Van Balkenende naar Bos is dan ook gigantische stap..

Ps. Er zijn ook mensen die beweren dat een aantrekkelijke man argwaan wekt bij mannelijke kiezers. Dat vrouwen Bos wel zien zitten (vanwege zijn achterwerk.. zitten.. vat je ‘m? hahahaha) zou in dat geval ook in zijn nadeel werken.

1 opmerking:

Marein Baas zei

"is bos te amerikaans?" dacht de indiaan, en hij pakte zijn kettingzaag.