21 mei 2006

Israel 2

Benjamin keek vertederd naar me na het opstijgen, waarschijnlijk omdat ik het met half open mond in me op had zitten nemen.. leuk hoor, vliegen!
Om een uur of twee landden we op Tel Aviv. We bleken daar een soort taxi busje te kunnen gebruiken om naar Jerusalem te komen en zo stonden we midden in de nacht bij ons hostel, Citadel.
Op de bank lag een man te slapen, dus we hebben een tijdje half zitten slapen. Toen iedereen ontwaakte bleken we tot 10.30 te moeten wachten met inchecken, dus we gingen de stad in. Moeilijk om in een paar woorden uit te leggen, maar ik zal het proberen. Vies, pitoresk, druk, kinderrijk, teleurstellend, mooi, kortom een overweldigende ervaring.
Het oude centrum is erg klein, dus konden we met gemak naar de klaagmuur wandelen. Toch is het vreemd, mensen die bidden bij een muur die ooit aan de tempel behoorde. Veel orthodoxe joden. De vrouwen met bedekte hoofden en lange rokken, de mannen met gewaden en gebedsriemen om hun hoofd en armen.
Een vrouw sommeerde mij al snel om mijn schouders te bedekken. Dat was al het geval, maar natuurlijk deed ik ook een vestje aan. Oud Jerusalem is een vreemde wereld, als vrouw voel ik me er niet op mijn plaats. Als je niet compleet bedekt bent voel je blikken die je niet verdiend, want waarom mogen vrouwen hun schoonheid niet tonen?
Ik ken het antwoord wel, bescheidenheid etcetc, maar toch. Het voelt als een ongelijke samenleving.
De mensen in het centrum zijn veelal stinkend rijke Amerikanen die zich alleen op het geloof richten en door joden in het buitenland onderhouden worden. Huisjes van 30 vierkante meter kosten hier ongeveer 2 miljoen...
Enfin van de achtergrond weer naar het toerisme, we hebben dus de klaagmuur gezien, langs de muur rond de stad gewandeld, een poging gedaan de lijdensweg van Jezus te lopen (ontzettend druk bezet met een Islamitische markt). Verder vooral rondgelopen en gezocht naar nieuwe sites. Helaas was de graftuin dicht.
Verder ook veel sfeer opgesnoven, overal kleine kinderen, rommeligheid, kleurige markten en bagels (ja die komen uit Israel!) het was een goede dag.

O,ja onze slaapplek, een klein hostel in het midden vd stad met een geweldig uitzicht vanaf het dak. Muf koel en gebouwd als een grot in de rotsen. Een bijzondere plek.
Morgen gaan we alsnog naar de graftuin, de grafkerk en de olijfberg. Genoeg te doen dus! Het is heerlijk weer dus we overleven het wel..
Benjamins haren zitten nog op hun plek ;-)

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Geweldige foto aan de klaagmuur - mooi dat je goed bent aangekomen. Maak er een leuke tijd van en vooral veel genieten...

Anoniem zei

wie zou dat toch zijn, Nescio... Heertjes zijn we, maar leuke heertjes.

Anoniem zei

Oja, veel plezier en doe voorzichtig etc ;)

Anoniem zei

De busreis naar Jonge gezinnen was niet leuk vandaag :-( Maar..eh, heel veel plezier daarzo.

Anoniem zei

en de engel was met hemelvaart in het heilige land... als dat maar goed komt!