20 april 2006

Wijsheid


"Het is allemaal waar wat de filosofie zegt: het leven moet achterwaarts worden begrepen. Maar dan vergeet men de tweede zin: dat het voorwaarts moet worden geleefd. Wat een zin. Hoe diep je er ook over nadenkt, uiteindelijk is het zo dat het leven tijdens het aardse nooit helemaal wordt begrepen, juist omdat ik nooit volledige rust kan krijgen om die positie in te nemen: achterwaarts."

So true, so true... Ik denk dat het overmoedigheid of dwaasheid is om het tegendeel te beweren. Dat betekend niet dat het geen streven is!
Met dank aan mijn favoriete filosoof: Kierkegaard.

"De meeste mensen (ook van wie beweerd wordt dat zij denken: professoren e.d.) leven en gaan door in de inbeelding dat zij nog veel meer begrepen zouden hebben, als ze maar langer zouden leven. Maar hoevelen komen tot die rijpheid waar ze dat kritische punt ontdekken waar alles omslaat en waar stijgend begrip gaat betekenen dat men begrijpt dat er iets is dat men niet begrijpen kan?"

5 opmerkingen:

Anoniem zei

de kunst is: de eenvoud te zien, en vanuit de schok die dat oplevert berusten.

Anoniem zei

de wereld zit al vol genoeg met goeroes. Er is zoveel dat we niet weten en snappen dat misschien die eenvoud wel het rustigste pad is om te bewandelen. Geef mij een fiets en ik trap, geef me een geweten en ik heb schuld geef mij een kerk en ik geloof.

Slaap lekker draakje.

Anoniem zei

Ben,

wat gebruik je ongebruikelijk veel woorden om me gelijk te geven... wel mooie woorden, dat wel.

Lady zei

Ik geloof niet uit schuldgevoel, maar uit liefde. Omdat Hij mij eerst heeft liefgehad.

Ik verwonder me nog elke dag en wil graag veel leren. Wetende hoeveel ik weet en dat ik niet alles kan weten.

Theo Maassen: "Mijn vader zei ooit, 'je moet accepteren wat je niet kunt veranderen' maar ik vind dat je moet veranderen wat je niet kunt accepteren."

Anoniem zei

moet dat een keuze zijn? Kan je niet accepteren en veranderen? doseren? ontwikkelen, misschien?