15 maart 2006

Extravert of Introvert?

Een paar posts geleden had ik het over interessante artikelen waar ik mijn lezers mee wilde gaan vermoeien, dus laat ik die belofte nu maar eens waarmaken.

Mensen zijn grofweg in te delen in twee karaktergroepen, introvert en extravert. Dat is niets nieuws en de meeste mensen zullen wel een idee hebben over wat zij zijn, maar wat maakt iemand eigenlijk intro of extravert?
In Psychologie Magazine stond een handig schema met een aantal eigenschappen die bij de twee groepen passen. Misschien zorgt het bij jou of bij je vrienden en kennissen nog wel voor verrassingen, want bijna niemand is natuurlijk een uiterste. Zo bleek iemand tot mijn verbazing meer introverte dan extraverte eigenschappen te hebben, al was dit achteraf gezien weer heel logisch.
Wat ik ben? Dat lijkt me nauwelijks een vraag.. Energie haal ik uit de buitenwereld, ik denk door te praten ‘uit te vloeien’ etc. Ik heb wel een goed langetermijngeheugen, maar het is natuurlijk ook niet iets om je op vast te pinnen. Wel een leuk hulpmiddel en nadenkertje. Wat ben jij?



Extraverten

Halen hun energie uit de buitenwereld;
ze laden zich op door mensen te zien, plaatsen te bezoeken, zich te bewegen.
Ze vinden het moeilijk rustig aan te doen en functioneren goed onder druk.

Gedijen goed bij veel verschillende prikkels.
Ze krijgen de kriebels als het te rustig is.
Fel licht, harde geluiden, temperatuur wisselingen en dergelijk storen ze niet snel.

Zien onderbrekingen als welkome afleiding.
Ze zijn goed in multitasking en werken vaak met de radio of tv aan.
Zijn graag aan het woord en denken door te praten; vaak verwachten ze niet eens een antwoord. Ze houden van snelle geanimeerde gesprekken.

Zoeken oogcontact als ze spreken om andermans reactie te zien
en verminderen oogcontact als ze luisteren, om hun omgeving te scannen. Hebben een levendige mimiek.
Hebben een goed kortetermijngeheugen; ze kunnen snel denken, maar vergeten ook weer snel.

Riskeren een burn-out doordat rust nemen ze moeilijk afgaat.


Introverten

Putten energie uit hun innerlijke wereld ze moeten alleen zijn om zich op te laden. Ze hebben geregeld rust nodig en kunnen slecht tegen tijdsdruk en deadlines.

Raken snel overprikkeld. Ze hebben een hekel aan fel licht, extreme temperaturen en harde geluiden. Zelfs achtergrondruis kan ze al storen.

Worden niet graag gestoord als ze eenmaal in hun diepe concentratie verzonken zijn. Ze werken graag in stilte en richten zich het liefst op 1 ding tegelijkertijd.

Kunnen goed luisteren en denken na voor ze iets zeggen. Ze geven de voorkeur aan diepgaande een op een gesprekken boven small talk. Vaak hebben ze de neiging langzaam te formuleren en uiten ze zich schriftelijk makkelijker dan mondeling.

Mijden oogcontact als ze spreken om zich te concentreren, en kijken een gesprekspartner aan als ze luisteren om informatie op te nemen. Ze hebben vaak ombewogen gezichten en komen daardoor afstandelijk over.

Hebben een goed langetermijngeheugen. Ze vinden het moeilijk informatie snel te verwerken, maar als zich eenmaal iets eigen hebben gemaakt, vergeten ze het niet snel meer.

Riskeren een depressie doordat ze makkelijk blijven hangen in de ‘gas-terug-stand’.



6 opmerkingen:

Lady zei

Kreeg het commentaar dat ik het over lezers heb terwijl die er niet zouden zijn, nou mijn beste jij bent dan in ieder geval nummer één.

Anoniem zei

Dat van mij lijkt me net zo duidelijk als dat van jou :)
Liefs! Nummer twee ;)

Anoniem zei

Hoi, leuk blog heb je, nooit geweten dat dit de definitieties van intro en extravert waren! :O volgens mij ben ik inneens extravert geworden.
Imperator. hanswoud@mmad.nl msn/mail

Anoniem zei

Tja... wist ook niet wat ik was.. nu wel ..wat jij?

Anoniem zei

Stomme is dat ik naar mijn eigen mening niet geheel aan extrovert voldoe, en ook niet geheel aan introvert.. misschien toch weer zo'n twijfelgeval ;)

Liefs Ramona

Anoniem zei

ik lees ook..
Reageer soms iet wat laat..

Ik weet niet. Ik ben aan aanpasser. Soms dit en soms dat.

@ ramona. Jij twijfelaar?! NOOOIT geweten (A) X

Liefss